ASK AI: Förenklad kunskapshantering för företag

Artificiell intelligens

ASK AI: Förenklad kunskapshantering för företag

En av världens ledande spritproducenter vände sig till ALTENs SDG Group för att få hjälp med att förbättra företagsledningen. Som svar skapade de en multifunktionell chatbot som utnyttjar generativ AI för att göra det möjligt för anställda att interagera med företagsdokumentation genom frågor på naturligt språk, det mest naturliga sättet att ställa frågor för en människa till en AI. 

SDG Group är ett managementkonsultföretag som är specialiserat på affärsanalys, företagsledning och avancerade affärslösningar. Som en del av ALTEN-universumet tillämpar de en mängd erfarenheter inom avancerad analys för att hjälpa sina kunder att hantera affärsutmaningar genom innovation. Ett av deras senaste projekt var att implementera en mångsidig chatbot, ASK AI, för att hjälpa företagsledningen. Chatroboten låter användarna göra internetsökningar i realtid och generera sammanfattningar samt hjälper även till med textförbättring. 

Utmaning  

Att underlätta användningen av AI för att hantera företagsutmaningar bland kunder med mer än 8000 anställda. 

Lösningen 

ASK AI: en chatbot som använder generativ AI för att hjälpa till med flera uppgifter, från att söka efter information till att skapa sammanfattningar och hjälpa till med textförbättringar. 

Fördelarna:

  • Förbättrad tillgång till information  
  • Förbättrad effektivitet  
  • Stärkt användarinflytande  
  • Skalbarhet  
  • Sömlös integration 

En bot som gör allt 

SDG Group svarade på sin kunds förfrågan med en mångsidig lösning: ASK AI, en chatbot som använder generativ AI för att bearbeta och svara på frågor på naturligt språk. ASK AI:s konversationsgränssnitt ger en förbättrad användarupplevelse. Medarbetarna kan använda verktyget för att enkelt få tillgång till och ställa frågor om företagsdokument, vilket sparar tid, ökar produktiviteten samt förbättrar den övergripande effektiviteten. ASK AI ger en snabb och korrekt informationshämtning från en stor databas med interna dokument, samt sömlös integration med Microsoft Teams. Informationshämtningen tillsammans med Microsoft Teams säkerställer användarvänlighet och utbredd användning. Lösningen är också extremt anpassningsbar, med flexibilitet att lägga till funktioner och datakällor baserat på feedback från användarna och förändrade affärskrav. Detta säkerställer dess långsiktiga anpassningsförmåga. 

Tekniken bakom boten 

ASK AI integrerar Microsoft Azure-tjänster; dess konversationsgränssnitt byggdes med Power Virtual Agents och integrerades med Microsoft Teams för sömlös, konversationsbaserad användaråtkomst. Power Automate-arbetsflöden och action triggers effektiviserar användarens fråge- och svarsprocess. RAG (Retrieval Augmented Generation), som använder Azure Databricks för att hantera datainmatning och bädda in beräkningar, förbättrar hämtningen av relevanta dokument. Cognitive Search stöder dokumenthämtning och kontextmedvetna svar. Chattbotten utnyttjar också Azure OpenAI:s stora språkmodell för bearbetning av naturligt språk, vilket ger kontextmedvetna svar baserat på de data som matats in.   

Bra förberedelser för bästa resultat 

Projektets utvecklare insåg att det krävdes ett nära och kontinuerligt samarbete med kunden för att uppnå bästa möjliga resultat. Till exempel är prompt engineering en grundläggande del av projektet och innan de utvecklade prompterna arbetade de tillsammans med kunden för att komma överens om de viktigaste ämnena som användarna förväntade sig att chatboten skulle svara på, liksom de förväntade resultaten. Dessa samråd gjorde det möjligt att genomföra automatiska tester för att säkerställa bästa möjliga resultat. Slutligen, som med alla AI-frågor, är svaret bara lika bra som frågan: för att säkerställa bästa resultat betonade utvecklarna vikten av att noggrant formatera och validera inmatningarna från användaren, inklusive maximal frågelängd.