david-ljungstrom

VerkstadsForum: Möt ALTENs David Ljungström

Möt vår Nordenchef i senaste numret av VerkstadsForum:

Trots en viss anonymitet växer den svenska delen i rekordtakt.

Det är bra drag i teknikkonsultbolaget ALTENs verksamhet. Bolaget har dubblat tillväxttakten i Sverige, men trots framgångarna och det internationella nätverket är bolaget relativt okänt i Sverige. VerkstadsForum har talat med ALTENs Nordenchef David Ljungström.
[…]
Medveten managementkultur. Bakom framgången finns en medveten management- och utvecklingskultur och en framsynt ledning. ALTEN är globalt större än konkurrenterna på den svenska marknaden samtidigt som arbetet präglas av en lokal entreprenöriell företagskultur. Utöver det har ALTEN sedan länge legat i framkant när det gäller att erbjuda arbetspaket. Det innebär debitering per tjänst eller produkt istället för timdebitering.
Tro på den egna förmågan. Under ökad globalisering och tävlan med nya framväxande affärsmodeller, i såväl hög- som lågkonjunktur, har ALTEN behållit tron på den egna förmågan. Kulturfrågan är viktig för David Ljungström, som säger:
– Jag har alltid tagit strid för kulturen. Vi vågar satsa på unga ledare och hjälper dem att bli erfarna redan före 30 års ålder. Mottot är att alla våra medarbetare ska ha sin bästa tid i karriären hos oss, lära sig mycket och ge mycket. Det är så vi bygger en vinnarkultur.
[…]
– I vår bransch är förändring inte bra en verklighet – det är en framgångsfaktor. Vi behöver engagerade och förändringsbenägna medarbetare. Och för att locka dem måste vi ha något spännande att erbjuda. Där kommer säljet in. Vi brukar säga att våra konsulter alltid ska ha två roliga uppdrag att välja mellan. Det lyckas vi nästan alltid med, säger han.
[…]
Bygga egna varumärken. ALTEN har en stark utvecklingskultur och strävar efter utvecklingsorienterade medarbetare. Det är inte heller ett problem att bygga sitt eget varumärke som anställd. Det viktigaste är därför inte hur länge man stannar utan vilket avtryck man gör.
–  Vi uppmuntrar våra medarbetare att bygga sitt eget varumärke. Då bygger man även vårt varumärke. Att vi har personalomsättning ser jag inte som ett problem. Tvärtom är vi stolta över att ha en karriärkultur. Alla ska ha möjlighet till utveckling, antingen inom ALTEN eller utanför. Därför har vi alltid engagerade medarbetare, säger David Ljungström.
[…]
– Hos oss blir man inte chef som belöning för lång och trogen tjänst. Vi erbjuder unga ingenjörer en tydlig karriärtrappa där var och en får chans att utvecklas till en ung senior ledare. Kulturen bygger på att alla medarbetare har möjlighet till utveckling, inte minst för att ALTEN även internrekryterar högre chefer, avslutar David Ljungström.

Läs artikeln i sin helhet här på VerkstadsForum!